perjantai 30. maaliskuuta 2012

Kone tuli käynnistettyä, toimii se! Pumpun ilmauksen tein seuraavanlaisesti: ensin aukaisin pumpun sivussa olevan kasin avaimella avattavan ilmausruuvin, huom. ei siis pumpun päällä olevaa, ja seuraavaksi aloin pumppaamaan siirtopumpulla käsin nitkuttamalla , kunnes ruiskupumpun ilmausreijästä valui dieseliä, eikä ilmakuplia enää näkynyt, ja ruuvi kiinni. Seuraavaksi ilmasin vielä varmuudenvuoksi suodattimen, koska pumppu oli kauan pois paikoiltaan, siis taas sama nitkuttaminen kunnes ilmaa ei tullut. Lisäksi avasin paluuputken, suuttimen päältä ja taas samat kuviot ja putki kiinni lopuksi. Viimeisenä avasin suuttimien korkeapaineputket löysälle ja pyöritin konetta, kunnes tippoja alkoi valumaan, putket tiukkaan kiinni ja käynnistys, ja toimii.
Koska rikoin öljynpainemittarin nipan, eikä laatikosta löytynyt juuri samanlaista, vaihdoin koko anturin ja mittarin sähköiseen malliin, vanha kun oli putkella, ei sähköjohdolla toimiva mittari.
 Hyvää näissä remonteissa on ainakin se, että kun koneen osia aukoo ja laittaa taas paikalleen, on niitä taas joskus helpompi korjailla, on helpommin irtoavia osia, tietoa ja taitoa, arvio ajasta, joka tarvitaan, luettelo varaosista, joita saattaa tarvita. Nytkin huomasin, että olisi hyvä olla jatkonippa suuttimille meneviin dieselputkiin, muuten sellaisen katkeaminen vaatii kovajuottamista tai uuden putken. Suuttimen paluuputkien ja suodattimen ilmausruuvin tiivistämiseen alumiiniprikat tai hehkutetut kupariprikat ovat taatusti erikokoisia kuin yleensä prikkasarjassa olevat bulkkituotteet, ja jos pa-järjästelmä saa jostain ilmaa, tyssää matkanteko moottorilla useimmiten siihen. Suutinputkien banjopultit, ne reijälliset pultit, joilla paluuputket kiinnitetään mm. suuttimien päälle, saattavat myös katketa, joten varaudutaan myös siihen. Vesiputkia ja liitosmuhveja on useampaa kokoa ja niitä saa olla myös varaosina mukana, vesiletkut kun ovat kulutustavaraa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti