maanantai 9. syyskuuta 2013

Mitä jäi mieleen purjehduskesästä 2013

Näin syksyn tullen sitä alkaa miettimään menneitä ja kohta taas tulevaa kesää. Ensimmäisenä nyt tulee mieleen purjehdusharrastuksen hinta, se kun ei ole mitään ilmaista lystiä. Monilla on oma vene ja sillä purjehditaan kuukausi tai jopa vain viikonloppuja tai siltä väliltä, harvalla on pidempään edes "varaa". "Ei ole aikaa", kuulee usein laiturilla, vaikka kymmenien- tai satojen tuhansien vene makaa laiturissa. On siinä huono sijoitus? Laituripaikka maksaa useita satoja euroja, jäsenmaksut ja katsastukset päälle, nostot ja laskut lisäksi. Lasku kohoaa äkkiä viiteen tuhanteen euroon. Jotkut laittavat sen firmansa maksettavaksi ja toiset "repivät eurot selkänahasta". Oli miten oli, niin olen huomannut, että veneily maksaa aina enemmän kuin jokin muu, onhan kyse "elitistisestä" harrastuksesta ja mistäpä sataman pitäjä voisi tietää, että yli kymmenen metrin veneellä tulija voi olla työtön tai pienipalkkainen. Iso vene, paljon rahaa? Kuulin nyt kesällä monia "protesteja" kohonneita hintoja vastaan. Uskon, että ensi kesä on entistä vaikeampi monille yrittäjille, vaikkakin ihmisillä olisi nyt aikaa veneillä, kun ei ole töitäkään. Ja sillä viidellä tonnilla pääsee jo vaikka minne ja useaksi viikoksi, ilman veneen pesua, tuulta ja sadetta ja ahneita kauppiaita rannoilla. Mitä tulee sijoitukseen, niin ennen vene olikin hyvä sijoitus, mutta kiitos EU:n ei ole enää. "Olisimpa ostanut silloin kultaa koko rahalla enkä venettä, olisin nyt rikas mies", pistää miettimään. No, köyhät marisee.

Ilmasto se vasta laittaakin miettimään, mutta sillä mennään mitä annetaan. Navigointilaitteisto on parempaa ja se näkyy lisääntyneinä "atlantin ylittäjinä" tai yrittäjinä, niin kuin allekirjoittanut. Vaatii vaan melkoisen uhrauksen lähteä vuodeksi tai jopa vuosiksi. Jos se olisi mahdollista, niin tosi moni lähtisi, ainakin kun laiturilla on keskustellut asiasta. Taas raha nousee ykkösasiaksi ja ihmissuhteet tulevat sitten. Huoli työpaikasta ja jos kämppää ei myy tai laita vuokralle (suositumpi vaihtoehto), niin miten eläke riittäisi ja kauanko sitä saa jos luuhaa maailmalla. Ruotsista ja Norjasta lähtevät myös nuoret, meille se on miltei mahdotonta ilman että "mamma betalar". Suuret teot vaativat uhrauksia, miksei sitten myös vuosien purjehdus.

Eu ja Suomi
Saksalaisilla on oma veroparatiisi, Helgoland, josta voi käväistä hakemassa juomat ja polttoainetta, ilman sen suurempaa kontrillia. Meillä on Viro, siinä vain rahamme menevät ulkomaille. Ahvenanmaan tilanne on ihan täysi susi, ainakin suomalaisten kannalta, eihän siellä voi edes suomi-yrittäjä toimia, ei saa. Euroopassa on muitakin verohuojennus-kohteita, eipä vain ole meidän naapurissa. Ei sitten ihme, että yrittäjät "joutuvat" itse huojentamaan, laittomasti tietysti. On siinä EU:ssa jotain hyvääkin, tavarat voi tilata vaikka Saksasta, seitsämällä eurolla kotiovelle, huisaa. Ja jos se kotimainen firma ei pysty hinnalla kilpailemaan, niin vaihtais alaa, eikä ruikuttais. No ei se mene hyvin ruotsalaisillakaan, kruunun hinta on liian kova. Ihmetellä täytyy, miten Ruotsi pystyy vielä kauppoja hieromaan muiden maiden kanssa, sillä monet pikkuyrittäjät ovat jo oikeasti vaikeuksissa, niin myös veneilyalalla. Sen mitä puhuin Ruotsissa yrittäjien kanssa, oli päiväselvää se, että jos kruunu on vielä kauan noin hintava (n. 30% parempi kuin pitäisi), tyrehdyttää se kaupan ulkomaiden kanssa ja ekana se näkyy kaupassa suomalaisten kanssa. Nyt kyllä kannattaa Ruotsissa tinkiä, sekin onnistuu, kokeiltu on. Ja samaan aikaan suomalaisilta palkansaajilta vaaditaan palkka-alea? Nyt pitäisi saada 30% lisää, eikä vähemmän.

Vene-ajokortti

Ihan hullua, lieko verotuksen kiristämistä suunnitelmissa. Ihan samaa rataa kun nyt autoihin pitäisi tulla gps-vakoilulaite. Että muka saataisiin kerättyä tienkäyttömaksua, juu juu. Jenkit tykkää, jos "toisinajattelijat" voisi satelliitin avulla jäljittää ja hoitaa ongelma jollain ohjuksella "täsmätyönä". Liekö nuo amerikkalaiset enää ainoita, ei tässä taida enää uskaltaa mielipidettään sanoa. Olisiko siru ihon alle seuraava, pakkotyötähän on jo muutama poliitikko ehdotellut. Muistuttaa jo kovasti sisällissotavuosia edeltävää aikaa, eipä kansa taipunut silloinkaan, tuskin nytkään. Jaa, että veneilijät eivät osaa ilman korttia. Kyllä on joskus itseänikin potuttanut joku "kaahari", mutta kun meillä ei merellä ole nopeusrajoituksia, jossain kohtaa kyllä, mutta ei aavalla merellä. Joskus sattuu ja tapahtuu, ei kaikkea voi ehkäistä, hitto vie, eikä edes tarvitse. Unohtakaa nyt ne kortit. Nykyisin pitää jo olla kymmenisen korttia, että saa työkseen viedä edes roskat roskakoriin, ja siinä vielä ihmetellään, miksi joku ei saa töitä, kortti no:6 puuttui.

Ruokailu veneesä

Kotiruoka olisi ihan hyvää, ei vain oikein säily. Einekset kaupoissa ovat jo suurimaksi osaksi "jätettä", joten ei oikein maita. Juotavista vatsani menee sekaisin, mikä se uusi makeutusaine olikaan, jostain lehdestä uutettua, yäk. Suomalainen ruoka on oikasti hyvää, siis se perinteinen, mutta sen valmistaminen veneessä vie aikaa ja energiaa. Muuten meidän kaupoista ei meinaa saada kuin pakastettua emakon filettä kuudella eurolla ja mitä karmeimpia valmisruokia, joiden tarkoitus on säilyä pitkään ja sen kyllä maistaa. Itse olen tehnyt lihoja purkkiin ja voin vakuuttaa, että samanlaista laatua ei kaupoista saa, miksi ei? Miten saksalainen makkara voi olla parempaa ja halvempaa? Onko meillä muka makrassakin "viinaveroa"? Virossakin on vaikka millaista pätkää ja vaikka minkämoisessa suolessa, meillä muutama vakkari lenkki, ota tai jätä. Ruokailu on yksi veneilyn kohokohtia ja siihen kyllä kannattaa panostaa ja onhan kokkailu mukavaa. No, täytyy sanoa, että ruotsalainen makkara on suomalaistakin pahempaa, ainakin se mitä joskus maistoin.

Alkoholi ja veneily

Niin kuin "joku" sanoi: "koko kuukauden aikana oli yksi tipaton päivä". Kuvastaa kyllä hyvin veneilyä. Eli nautitaan, mutta nautintoainetta ei saa saariston pikku-kioski kalaleivän painikkeeksi, vaan se on haettava jostain.....hmm..., joo, Tallinnasta tietysti. Ostetaan leipä mukaan ja mennään kannen alle ryystämään omia juomia. Miten se saariston yrittäjä pystyy toimimaan, kun ykkösartikkeli jää myymättä. Luin, että kuukauden aikana Virosta tuotiin 400 000 litraa viinaa. Jos pullosta jää 10 euroa, jää yrittäjille kuukaudessa 4.000.000 euroa, josta veroa jää jo pelkän alv: prosentillakin miljoona. Ei kelpaa meidä nykyisille päättäjille, joiko isä liikaa ja hakkasi sitten? Maamme on ahdingossa ja paska haisee. Onkos kukaan nähnyt kännisiä virolaisia? Tokihan me suomalaiset vedämme halpaa alkoholia matkalla niin paljon kuin pystymme, kun ei tiedä milloin sitä seuraavan kerran.

Kirjoittelin näitä Virosta tuodun punaviinin säestämänä, joten jutussa oli ehkä hieman "tunnetta" mukana.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti