torstai 26. syyskuuta 2013

Luin vanhoja kirjojani teräsveneen rakentamisesta ja löysin yhden mielenkiintoisen taulukon. Olen lukenut monta kirjoitusta keskustelupalstoilla siitä, että kumpi on vahvempaa, teräs vai lasikuitu? Tähän sanon niin, kuin aina ennenkin olen sanonut, lasikuitu on kevyempää ja lasikuituveneet saadaan kevyemmiksi. Ja milloinkas se kevyt on kestävää ollut. Toki kaikki saadaan vahvaksi kun tarpeeksi käytetään materiaalia.

Jos olisi resursseja, siis rahaa, valmistaisin teräspohjaisen rungon ja sisäosat lujitemuovista niin, että koko sisäosan voi nostaa pois kalusteineen kaikkineen ja kun runko muutaman kymmenen vuoden päästä kaipaa huoltomaalausta sisäpuolelta, se onnistuisi helposti. Painoa säästyisi muutama tonni ja vene olisi erittäin lujaa tekoa, moderni sisätiloiltaan ja nopea valmistaa. Nykyisin kun on kysyntää taas "maailman ympäri veneille", olisi tämä yksi vaihtoehto. Olen tätä jo jonkin aikaa suunnitellut, mutta varojen puuttuessa jäänee tekemättä. Monissa nykyveneissä on hienoja ideoita ja myös täysin surkeita ideoita matkaveneilijän kannalta, ehkä raha sanelee sielläkin mitä voi tehdä ja mitä ei. Hyvä esimerkki on suuri määrä nukkumapaikkoja ja pienet septitankit ja muut. Hienoa, kymmenen hengen vene, mutta tarpeilla on syytä käydä kannella kun tankit tulevat muuten täyteen jo muutaman päivän reissulla. Siis parannettavaa löytyy. Onkohan yksikään venevalmistaja kysynyt yhdessäkään esittelytilaisuudessa, mitä ihmiset haluavat muuttaa heidän veneissään? En ole kuullut moista, mutta kuka tietää?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti