maanantai 13. helmikuuta 2012


Tässä siis tietoja veneestä, jolla matka aiotaan tehdä.
1985 (year)
TIEDOT: (Info)



  • teräs runko, 11,2m, max. Leveys 3,70 (steel hull)
  • Perkins 4.108 49 hp
  • 4-6 nukkumapaikkaa (berth)
  • 2x 300l diesel
  • 2x 200l vesi (watertank)
  • 120l wc-jäte + mittari (waste tank)
  • kylmä ja lämmin vesi wc:ssä ja pentterissä (cold and warm water in toalet and pentry)
  • kylmäkaappi (a fridge)
  • irrallinen pakastekaappi 230V (a freezer)
  • Reflex-kamina+ diesel tankki lämmittimelle pumpulla (heater)
  • inventteri 1000W mod. siniaalto (12V/240V mod. sinewave inverters)
  • 300W inventteri varalla (inverter)
  • laturit; 14V ja maasähkö, älykäs akkulaturi varalla, aurinko sähkölaturi (altenators)
  • aurinkopaneelit 50W ja 60W (solarpanels)
  • akut; 60A, 2x 110A, 185A (electric packs)
  • 2x käsipilssipumppu (Patay SD 90 MK II, Henderson MK)ja 2x sähköpilssipumppu + varapumppu (pilge pumps)
  • lämmin vesi suihku wc:ssä ja merivesi suihku kannella (shower x2)
  • 2x vesisuodatin jabsco (water filter)
  • autopilotti Autohelm 7000 + typ.2 työyksikkö (autopilot)
  • 3x gps (Eagle, Lowrance ja Horizon) + käsi gps + elektr. Karttakortit
    (el. maps)
  • kompassi x2 + vara kompassi (compass)
  • AIS/VHF Radio Ocean
  • Seavoice VHF + käsi vhf
  • hätäraketit ( emergency red rockets)
  • pelastuslautta (life raft)
  • sääfax ”weatherman”
  • Taylors liesi uunilla (valopetrooli)+ petrolisäiliö (a stove)
  • radio/cd-soiti
  • SI-TEX NAV-FAX SHORTWAWE vastaanotin
  • TV (digi) (television)
  • Mittarit; tunti-,kierrosluku-,öljynpaine-, volttimittari
  • 2x kiikarit (biocular)
  • 2x kannettava tietokone (2x laptop)
  • kuvivene moottorilla 5hp (dinghy + 5hp motor Yahama)
    MASTO JA PUOMI (mast and boom)
          -  Francebar, 13,5m maston pituus
VENEEN ALIKULKUKORKEUS 15,15m (high from sealevel)
GENOA: 130%, 13,56 x 7,04 x 12,85m
main sail
head sail + storm sail
staysail
TV



2011  syksy/2012 kevät -huollon aika
  - ultraäänimittaus OK
- maalaus, runko ja kansi, pohjan tarkistus ja tarvittavat maalaukset OK
- keulaluukku OK
- keulaboxin maalaus OK
- keulaLuukkujen tiivistäminen OK
- pilssin maalaus ja takatilan paikkamaalaus
- uudet sinkit OK
- läpivientien tarkistus ja korjaus tarvittaessa OK
- uusi potkuri ja akseli + perälaakeri OK
- akselitiiviste paikoilleen OK
- potkurin mutterin lukituksen poraus !! OK
- kaikuanturin asennus OK
- maston tarkistus ja uusia pultteja?? ja antennien laittoa, OK
- pari uutta rappua mastoon OK
- uudet antennikaapelit OK
- ankkurivalo uusi OK
- kansivalo uusi OK
- osien hiekkapuhallus ja maalaus OK
- sisäpuolen paikkamaalaukset
- uudet jaluskiskot keulapurjeille OK
- takatilan panelointi jne.
- autopilotin työyksikön asennus OK
- puomin helat uusiksi (vanha jaluksen kiinnityslenkki murtumassa) OK
- pilssin luukun hitsaus tiiviiksi+kölin oljynvalutusreikä umpeen OK
- vesiputket uusiksi OK
- sinkkejä lisää runkoon OK
- vesitankkien huolto ja tarkistusluukkujen laittoa OK
- harmaavesitankin vaihto (vuotaa) ja uudelleen suunnittelu OK
- kaappien ovitusta (EI NYT)
- lattialautojen hionta ja lakkaus (EI NYT)
- targakaaren korjausta (targakaaren kaatomahdollisuus ilman poisottamista) ja hiekkapuhallus ja maalaus + aurinkopaneelien ja antennien asennus OK
- ulko-ohjauksen yhteyteen kaasu ja vaihde, plotterille kaari jne. OK
- katos aurinkosuojaksi
- kaideverkkoa ja siihen pussi keulapurjeille OK
- uusi levankisysteemi katolle ja tarvittavat plokit kohdilleen OK
- uudet vinssit paikalleen OK
- suihkun lämminvesijärjästelmä kuntoon OK
- kansisuihku merivesi/makeavesi OK
- uudet nostimet OK
(OK= TEHDYT TYÖT 2012)

Ultraäänimittaus
Jotkut ulkolaiset vakuutusyhtiöt kaipaavat rungon metallin paksuuden mittausta jo tämänkin ikäisistä veneistä. Ei tahtonut löytyä mittaajaa näille nurkille, niin hankin itselleni mittarin, voin sitten mittailla muidenkin veneitä jos tarvetta löytyy. Mittaus on helppoa ja tulos on varmaa silloin kun maali on poistettu, toki mittari antaa tuloksen myös maalin päältä ja useimmiten vielä oikein ja millillä tai millin osilla nyt ei ole vaikutusta suuntaa jos toiseen. Omat lukemat olivat sitä mitä pitikin, pikkaisen on hiekkapuhallus syönyt metallia, mutta vielä on kölissä 12mm, reunoilla 5,7-6mm ja kyljissä 4,7-5mm, kansi 3mm, joten rautaa riittää. Yksi kohta vaatii lisämittauksia, kun ei saa toivottuja lukemia, liekö ruostetta vai häiritseekö poikittaispalkki mittaria, jos muu ei auta, poraan reijän siihen ja mittaan manuaalisesti, sillä kohta on helpossa paikassa, mutta silti sellaisessa, ankkuriketjulokerossa, jotta haluan varmuuden asiasta, että metallia on tarpeeksi, eikä kyse ole syöpymisestä yms.

Lämminvesisäiliö oli talven jäljiltä saanut vuodon. Säiliö irti, vesiputket irti, samoin moottorista tulevat jäähdytysvesiputket ja säiliö ulos veneestä. Tämä säiliö on valmistettu kuparista, niin sen voi myös korjata helposti juottamalla fosforikuparilla. Ensiksi polyuretaanieristys pois päältä, joka lähti helposti, sen jälkeen kevyt putsaus ja yön yli hapotus sitruunahappovedessä. Seuraavana päivänä näin halkeamat hyvin ja kaasupilleillä kuumentamalla sain helposti juotettua säiliön taas kuntoon ja vettäpitäväksi. Koeponnistus vesijohtopaineella ja varoventtiilin tarkistus ja kaikki oli taas on. Vanhasta tynnyristä tein kuoret säiliön päälle ja polyuretaania väliin eristeeksi, parempi tuli kuin mitä oli ennen.
Samalla tuli vaihdettua moottorin jäähdytysneste, joka olikin jo aika sakkaista, täytyypi vaihtaa nesteet useammin, jäähdytys toimi heti paremmin ja tehokkaammin.

Veneen kuljetus Proaina tuotiin Oripäähän Raisiosta traktorilla. Venekuljetuksiin erikoistunut yrittäjä pystyi kuljettamaan korkean ja ylileveän kuljetuksen ongelmitta uudella kärryllään, jonka hän voi laskea kuormineen tarvittaessa niin alas, jotta kuljetus mahtui linjojen alta, etuauto toki tarvittiin leveyden vuoksi. Kuljetus oli aika hintava, mutta näin säästyi ainakin hermoja, kun ei tarvinnut tilailla lavettia ja nosturia erikseen kumpaankin paikkaan, ajallisesti ei olisi ollut mitään eroa, sillä traktorin nostot ja laskut käyvät kyllä kiitettävän nopeasti.

Maalausvalmisteluja
Nyt on jo melkein kaikki irtilähtevät osat ja laitteet otettu irti veneen rungosta, jotta hiekkapuhallus saadaan keväällä heti ilmojen lämmettyä tehtyä. Uskomattoman monta työpäivää saa tuohonkin hommaan kulumaan aikaa. Osa osista oli todella kovin kiinni ja voimaa joutui käyttämään, mutta tuleehan edes joskus irroiteltua, kun jokin osista sitten hajoaa kesken matkan, niin lähteepä irti helpommalla. Levyjä on sahattu ja kiinnitelty aukkoihin, jotta hiekkaa ei pääsisi veneen sisälle, nähtäväksi jää, onnistuiko vaivannäkö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti