torstai 2. helmikuuta 2012

On muuten mukavan piristävää asennella uusia vermeitä paikoilleen rautaveneeseen kun veneen kyljestä mittasin -29 asteen lukemia, mutta kun on tuo matkakuume jo niin.....
Menis jo lumet ja tulis aurinko. No nyt pääsee pilkille ja kalaa tulee ja jää alkaa jo kestää, ei huono juttu. Tuli uudet venetarvikeluettelot, olis aikas sopivaa plotteria kaupan, c-map korttikonetta, taidan hankkia varakoneeksi itselleni yhden, muuten hinnat nousee kun aurinko. Ruotsalaiset värikoukkupilkitkin saapuivat, mutta niitä tuli niin vähän, että ei riitä kaikille halukkaille, ei ehdi kuulemma tekemään jokaiselle halukkaalle, just joo. Yhden kisan voitin viime viikonloppuna ja toisen munasin, ans kattoo kuinka käy ensi lauantaina.

Huomasin että parin pohjoisemman alueen kartat Karibialta puuttuvat, vaikka karttakortti onkin, menee hankintalistalle Anquilasta Martiniquelle olevat sarjat reg. 12 ja reg. 13 (NV. Chart Kit), tai jos jollain on myydä, uudemmat kuin 2009 sarjoja, niin soitelkaa: 0440 619464/ Manne.

Nyt pitää löytää sponsori joka tukisi meitdän matkaa SATELLIITTIPUHELIMELLA, on sen verran kallis kapine, jotta käy liikaa pudjetin päälle, mutta toisi turvallisuutta ja levollisuutta kotiväelle. Ehkä saan innostettua jonkin radioaseman tai lehden kyseiseen sponssiin, voisivat sitten aina välillä soitella ja kysellä, missä mennään ja mitä kuuluu, ja saisivat samalla infoa nopeasti, jos maailmalla tapahtuu jotain mullistavaa ja ollaan vaikka juuri siellä kun tapahtuu. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Uusi akseli ja potkuriTilasin akselin (1" 1/2) ja potkurin (17"/14") Mepratuotteesta, nyt odottelen, josko ne kohta saisi. Menivät varmaan tilaustuotteiksi, kun on aikoinaan laitettu tuumamitoituksella olevat osat. Potkuri on niin kovin kiinni akselissa, että vein koko akselin potkureineen kys. firmaan, ja se akselin irroittaminen painelaakerista oli kyllä taitolaji, kun tietää niksit, se lähtee repimättä ja hakkaamatta, muuten on kyllä tiukasti kiinni.
Akseli ja perän kumilaakeri paikoilleen.Tuo homma hoituu keneltä vain, akseli irti, vaikka piukassahan tuo oli, ja ruuvit irti laakerista ja holkki ulos ja akseli myös, uusi perälaakeri paikalleen, akseli perään ja kiinni vaihteistoon, talinauhaboxi ja nauha paikoilleen, saa sitten nähdä tuleeko vesi talihauhan välistä sisään ja riittääkö kiristys, jos ei niin kiristetään lisää. Kannattaa muuten laittaa talinauhaboxin kansi akselille ennen kuin kiristää akselin kiinni vaihteistoon, muuten on akselin irroitusurakka edessä ja homma menee uusiksi, puhun hauskasta kokemuksesta, he he. Tuo perän vesivoideltu kumilaakeri pronssikuoressa on helpointa ottaa ulos tongeilla vetämällä, jolloin se kyllä menee huonoon kuntoon, ja uusi on laitettava varovasti paikalleen ja ruuvit kiristettävä maltilla, jottei mene koko hoito liiaksi ryttyyn. Omasta laakerista oli jo kumi irronnut kuoresta ja muutenkin oli jo aika vaihtaa, mutta nyt uusi kestää vuosia, ellei peräti vuosikymmentä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti