keskiviikko 19. syyskuuta 2012

19.9.2012
For Sale!
Nyt on palattu jo takaisin aina Ystadiin saakka, piti mennä eilen saunaan, vaan eipä tuo olekkaan käytössä ma-ti, no tänään pääsee, sesonki on vissiin jo ohi ja paikka on selvästi hiljentynyt. Tultiin suoraan Heiligenhafenista, 24 tuntia takatuulta. Ensin oli liian heikkoa tuulta, joten moottoria tuli käytettyä puolet ajasta. Olisihan sitä voinut purjeillakin tulla koko matkan, mutta kun radio antoi galevarningia, niin eipä jääty venttailemaan. välillä maininki ja aallot kasvoivat isoiksi, mutta siedettäviksi tälle menosuunnalle, joskin nukuttua ei juuri saanut, keinui, kolisi ja rämisi sen verran, jotta ei siinä pystynyt. Loppumatka olikin osuuden vauhdikkainta, joskaan ei matkan kovinta kyytiä, jota tuli Pohjanmerellä ja Kieler Buchtilla, jos ei virtasurffauksia oteta laskuun. Joku on joskus sanonut, että koko matkan vaikein osuus oli Itämerellä, minusta tämä tuntuu leppoisalta Pohjanmerellä kokemaamme, no oli vissiin eri kelit.



 Kielin kanavan sulutus, joka sujui jo rutiinilla, soitto sulkumestarille ja kohta paikka aukesi isojen laivojen kanssa samaan pilttuuseen, potkurivirta oli aikas paha, mutta selvittiin ja nopeasti ulos, maksettu oli jo Eiderillä. Yövyimme Stickerhörnin marinassa, kylkikiinnityksessä, pikainen kauppareissu aamulla ja sitten kohti heiligenhafenia. Saimme mahtavan takatuulen ja iiiison aallokon, siinä jopa hidastimme vauhtia käyttäen lepuutinpalloa perässä, se toimi ja vene ei hakenut liikoja ja pilotti toimi taas hyvin. Heiligenhafenissa oli ostoksien vuoro, ja löytyi sieltä muutamia kirppiksiä ja antiikkiliikkeitä, joissa oli kiva kierrellä. oltiin kiinni sataman ainoassa septilaiturissa ja katsoin, ettei kukaan käynyt tyhjentämässä tankkejaan, paitsi poliisivene, joka yritti, muttei onnistunut. Ei ole tuhannen veneen satama kovin hyvin hoitanut jätevesiongelmaansa, joten mereen menee.
                                          Stickenhörn

                                         Nikin kumppari Heiligenhafenissa


Penkkimme, joka oli tehty lisäsäiliön (olutkegi) päälle, koki kovia ja säiliön suuosa alkoi repeämään ja penkki on vähällä irrota, sen verran on penkissä keikuttu. Muutama saksalainen katseli veneemme kylkiä ja kysyi, että palaammeko maailmanympärimatkalta, kävimpä sitten itsekin vilkaisemassa ja olihan siellä jälkiä kovista rantautumisista ja rajusta menosta, lähinnä kaiteet ja se keulakaide on pikku hitsailun tarpeessa, jokunen naarmu on, mutta maalilla selvitään niistä.

 Mieli on vähän haikeana, kun matka keskeytyi, mutta näin oli parasta jo turvallisuudenkin kannalta, korjaukset maailmalla maksavat ja minimibudjetilla se olisi ollut yhtä kompromissien tekoa. On päästy näkemään paljon sellaista, mitä ei kovalla kiireellä ehdi tai jaksa ja se on kyllä hienoa. Säät ovat olleet riesana kaikille ja kovimmat luupäät painavat nyt Karibian lämpöön, onnittelut heille, toivottavasti loppumatkalla on hienot pasaatituulet, meille puhaltaa hyvät länsituulet, joten kotiinpäin pääsee kun vain antaa tuulen viedä.

S/y Proaina For Sale!
Olen miettinyt veneen myymistä, ja tarjouksia saa laittaa jos kiinnostaa. Vene on hyvässä kunnossa vaikka lähtisi ensi kesänä pidemmällekkin matkalle ja vielä ehtii varustaa lisää. Kysy lisää: manne.rantanen@gmail.com


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti