torstai 1. elokuuta 2013

Navionics -karttakuvaa Lickershamnista, sisäänajo??? Lisäsin itse viitat.
(Heinäkuun purjehdukselta)
Kovaa tuulta Farösundissa.
Pidettiin tuulia vielä yö ja sitten päätettiin siirtyä Lickershamniin. Ryskittiin kovin koneella ja päästiin taittamaan tuuleen ja loppumatka menikin upeasti purjehtien. Edellisenä päivänä puolalaiset yrittivät samaa, mutta heidän koneensa sammui valitettavasti juuri siinä pahimmassa kapeikossa ja apua oli kutsuttava rannasta. Vene hinattiin samaiseen "sotasatamaan" , jossa yövyimme. Saivat veneen kuntoon ja ei siinä muutenkaan mitään suurta päässyt tapahtumaan, apu tuli läheltä ja lujaa. Taisi siellä sitten jossain olla kovia tuulia, kun 24 metrinen purjelaiva upposi, uutisista luin myöhemmin.
 Lickershamn ja glintit

Likershamn ranta kauempana


auringon lasku

Lickershamn


Navionics näyttää väärin!
Saavuimme Lickershamnin "porteille" ja huomasin, että Navionics-kartta näyttää sataman ihan väärin ja lähestymisen suoraan kiville. Tarkistin asian C-mapilta ja huomasin virheen ajoissa, olihan paikka jo ennestään tuttu, mutta lähestyttäessä katson aina kuitenkin plotteria. Myöhemmin myös muualta tulleet veneilijät manasivat samaa asiaa, myös heidän Navionics näytti sataman väärin. Kartan mukaan ajettiin aallonmurtajan läpi ja pitkälle kuivalle maalle. Onneksi kukaan ei tällä kertaa ajanut kiville. Onkohan uudemmassa päivityksessä asia jo korjattu?
Lickerhamn oli aivan täynnä, vaikka olimme hyvissä ajoin, saimme viimeisen paikan aallonmurtajan päästä. Grillattiin laiturilla ja istuttiin iltaa, hieno auringon lasku. Yöllä veden lämpö laski kahdeksaan asteeseen ja vene jäähtyi sisältä viiteentoista, melkein vilutti, kovat tuulet toivat syvänteistä kylmää vettä rannoille ja sumuakin muodostui. Sujatimme sitten sumun sekaan ja kohti Visbytä.

Visby
Olimme taas aikaisessa, muuten paikkaa on lähes mahdoton löytää. Saimme sivukiinnityksen pitkään allonmurtajaan ulommassa altaassa. Sisä-altaassa oli isoja moottoriveneitä ja musiikki pauhasi kuulovaurion rajoilla, mutta meillä oli mukava paikka. Rantakioskin fish and chips ansaitsee kiitokset.
Nyt oli ns. Tukholama-viikot, Mamma Betalar-viikot ja Örvellys-viikot ruotsalaisilla ja varsinkin Tukholman alueen nuorisolla ja hulina oli sen mukaista. Taas meni muutama päivä ja tuulikin oli mitä oli, joten otettiin rennosti. Otettiin virvokkeita Terhikki II - moottorijahdin kannella ja kerrattiin tapahtumia, olimmehan molemmat olleet liikkellä Latviasta Gotlantiin samaan aikaan ja samassa kelissä. Kun tuuli vihdoin osoitti kääntymisen merkkiä, lähdettiin liikkeelle. No ei se vielä vienyt meitä kuin takaisn Lickershamniin ja lisää grillailua ja huilailua. Kierrettiin glintit meren puolelta, rantoja pitkin ja jännää oli, kahlattiin ja kiipeiltiin. Pyöräiltiin kaupoille ja odoteltiin. Ei tullut kunnon tuulta oikeaan suuntaan, oli luovuttava nyt Öölannista ja suunnattava kohti pohjoista.

Tuuli kääntyy.
Kun oli lähdetty liikkeelle ja suuntana oli nyt pohjoinen, teki tuuli omituisen lenkin ja muutti matkan aikana suuntaa hitaasti 180 astetta. Tehtiin halssin vaihto ja ......, vaihdettiin takaisin ja katsottiin mihin pääsee? Iso aallokko esti täysin etenemisen toiseen suuntaan ja nyt piti vain odotella jotta tyyntyisi. Purjehdimme lenkkiä, sairasta tai ainakin outoa. Lopulta aallokko tyyntyi sen verran, että moottori jaksoi taas työntää meitä eteenpäin, purjeilla ei nyt pääse. Useita tunteja myöhemmin tuulikin virisi oikeasta suunnasta ja matka purjehtien eteni mukavasti. Nynäshamn tuli nyt kohteeksemme ja sinne saavuttiin illan jo hämärtyessä, mutta tilaa oli runsaasti. Tuuli yltyi seuraavina päivinä todella rajuksi ja satama tuli täyteen veneitä, meidänkin rinnalle tuli suomalainen purjevene, jolle itse vihjaisin, että siinä on ok, kun muualle ei mahdu, vaikka kyllä rantaan vielä muutamia saatiin sullottua. Ilmeisesti ulkosaaristosta paettiin nyt suojaan. Nynäshamnin satamapaikka maksaa leveyden mukaan, 3,6m/300 kr. Ei siis kannattanut leveillä paatin koolla.
 Satamien hinnat olivat Ruotsissa 200-350 kr välillä, keskimäärin noin 250 kr. Latviassa ja virossa 20- 30 euron paikkeilla. Ruotsin voimakas kruunun kurssi teki hinnoista noin. 30 prosenttia kalliimpia, kuin niiden pitäisi olla. Veneemme on 33 jalkaa. Nynäshamnin satama ansaitsee kiitoksen koostaan ja siitä, että sinne on helppo tulla vaikka yöllä ja aallonmurtaja-laiturin ulkopuolelle mahtuu melko varmasti ja siitä voi siirtyä sisemmäs aamun valossa, jos tilaa ei ole tai ei viitsi häiritä ketään yöllä. Sauna taas saa satikutia, liian pieni ja lattiat suihkuissa likaantuvat ja ovat iljettävät kävellä, Kroksit olisivat olleet mukavat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti