maanantai 14. lokakuuta 2013

Nyt aion tehdä traktorivetoisen venetrailerin. Rautaa on jo hankittu, 200x200mm x 10 metriä ja vähän muutakin, profiili-putkea vahvalla seinämällä. Vetolenkki 15t ja kuorma-auton etu-akseleita kaksi.
Tarkoitus on tehdä n. 12 metriä pitkä ja 3,5m leveä traileri. kuva tulee, kun saadaan ensin hitsattua jotakin kasaan. Kokemuksia trailerista tulee sitten myöhemmin. Nyt vain pitää saada traileri tehtyä ennen jäiden tuloa, jotta saadaan vene kuiville talveksi. Edessä on pohjan maalaus ja kaiteiden uusimista ym. huoltoa.

Oli pakko tehdä oma traileri, kun sopivaa ei oikein tahdo markkinoilta löytyä ja kuljetusyrittäjät ottavat jo liki 300 euron tuntipalkkoja. Vene-alan yrittäjillä kun ani harvalla on niin isoa kärryä, kun veneeni vaatii ja näin "monopoli"-yrittäjät osaavat ottaa hintaa. No, suunilleen saman tulee maksamaan, jos otan rantaan nosturin ja lavetin erikseen ja vielä kotiin toisen nosturin, ja työn määrä on huikea verrattuna traktorivetoiseen traileriin. Omaan traileriin saa uppoamaan äkkiä pari tonnia, mutta jos nosto, lasku ja kuljetus maksaa kaksi tonnia, niin traileri maksaa itsensä takaisin vuodessa tai ainakin jo parissa vuodessa.


Olen monta kertaa ihmetellyt, miksi ei kukaan autoilijoista osta sellaista kärryä, jonka voi peruuttaa rekalla rampista alas ja uittaa veneen alle. Tarpeeksi matalalla (1m tai alle) ja tarpeeksi pitkällä (12m) kärryllä olisi kyllä kysyntää ja matkakin taittuisi nopeammin. Autonosturin nostokyky on varsin rajoitettu ja siinä on omat vaaransa, vaikka se on ihan hyvä pinemmille veneille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti