Tässä on muutamia poimintoja, joita tuli vastaan, kun siivosin esitekasaa veneestä.
Huomasin, että eri lentoyhtiöt tekevät lentoja esim. Helgolandiin, Nordeneylle ja ties minne. Tässä muutama, mistä voi kysellä, jos vaikka miehistöä tulee tai menee.
1. LFH (Harle-Nordeney ja muut saaret)
2. www.air-hamburg.de (Hamburg-Nordeney tai H-Helgoland)
3. olt.de (lentää ainakin Helgolandiin)
Helgolandiin voi tehdä myös laivamatkan monilla eri aluksilla.
Helgolandin lippu, värit ylhäältä alas: vihreä, punainen, valkoinen, Itse käytimme kyllä Saksan lippua.
Majoitus ja muuta tietoa saa Helgolandista: www.helgoland.de ja sähköpostilla: info@helgoland.de
Jos itse olisin menossa jonkun mukaan esim. Pohjanmeren osuudelle, olisi juuri Helgoland minun valintani. Viettäisin ensin lomaa saarella ja sitten mukaan kun vene saapuu, oh jes. Hotellien hinnat ovat sadan euron molemmin puolin per yö, 50 eeroo taisi olla halvimpia ja 150 on jo kalliimmasta päästä.
Myytävät kartat.
Kartat ovat edelleen minulla, ja bonuksena karttojen ostajalle laitan mukaan esitteitä matkalta. Näistä esitteistä löytyy muutamien paikkojen kaupunkikartat, tietoa jne., olisipa ne olleet minulla ennen matkaa. Toki näitä esitteitä saa infoista, kunhan ehtii kiertämään ja kysymään, joku maksaa ja useat saa ilmaiseksi. Tieto voi olla vanhaa jo, mutta www-osoitteet ovat varmastikin vielä käytössä. Esitteitä on sieltä täältä Gotlannista-Hollantiin, mm. viinien hintoja ja muidenkin kuin juomien ja sitten nuo em. kaupunkiesitteet.
(Esimerkkejä hinnastosta joka on Fleggaardin: Danish Gold olut 5.6%=72 tölkkiä/ 16.10e)
(Penny market: Milka 100g/ 59c kpl, kanafilesuikale 7,23e/kg, jauheliha 4,98/kg, valkoviini 2,39 e/pullo, punaviini 3,49 euroa/pullo 0.75l) Hinnat Saksasta ostettuna.
Kun olin suunnittelemassa matkaa, oli huolenani juuri Pohjanmeri, missä siellä pitäisi mennä? Elbellä mennään oikeaa puolta, viittojen oikealla puolella tai lähellä laivaväylän reunaa, kun ollaan menossa Cuxhavenin suuntaan. Otetaan vasen puoli ajoissa, esim. siinä kohtaa, jossa näkyy se jokin pikkusatama siellä toisella puolella, muutama maili ennen Cuxhavenia. Virta on vielä kovempi Cuxhavenin rannassa, koska siinä on syvännettä, joten kaasulla sisään ja tähtäyspiste ylävirran puolelle, koska muutoin ajaudut liikaa sivuun, JA ANNA ÄÄNIMERKKI KUN MENET SISÄÄN. Elbellä ajettaessa virran on syytä olla menosuuntaan!
Muuten paras ajolinja oli Hollannin rannikolla ja myös Saksan rannoilla, ihan laivakaistan vieressä, mutta tolppien "väärällä" puolella, plotteri on oiva apu. Rannallakin mahtuu menemään, mutta ei ole suotavaa yöaikaan, koska kartat saattavat olla puutteellisia ja joku tuulimyllyalue on juuri rakennettu. AIS-laite on hieno juttu, tutkaa ei meillä ole. Cuxhavenista Helgolandiin mentiin ensin vasenta reunaa ja sitten ulapalla väylän yli oikealle puolelle, joku meni heti oikealle puolelle ja toiset siis näin kuin mekin. Muista, että laivat tulevat vauhdilla +5 solmua (virta), siis lujaa.
Sisäänajo esim. Nordeneylle pitää ottaa tarkasti ja jos syväys sitä vaatii, niin on otettava huomioon vielä vuorovesi. Vuoroveden suunta auttaa menemään sisään ja ulos, varsinkin purjeilla mentäessä voi kolmesta kuuteen solmun virta olla vaikeaa purjehdittavaa. Hae siis eka viitta ja seuraa niitä punasia viittoja! Muuten kannattaa laskea aika, mikä kuluu sisään ja ulos kun mennään noille saarille, aikaa menee ja matkaa kertyy turhaan pumpatessa sisään ja ulos satamista.
Tässä on aikoja, kuinka kauan meillä kesti paikasta toiseen, vauhtimme on noin 5 solmua.
Ystad-Klintholm 12 h
Klintholm-Gedser 7 h
Gedser-Heiligenhafen 7h 25 min.
Heiligenhafen-Kiel 7 h 50 min.
Kiel-Rendsburg 5h 40 min.
Rendsburg-Guxhaven 11 h 15 min. (sulutukseen päästiin heti Brunsbyttelin päässä)
Guxhaven- Helgoland 6h 15 min.
Helgoland-Nordeney 8h 30 min.
Nordeney-Ems kanal 6h 40 min.
Ems kanal-Gröningen 4h
Gröningen- Westsingerluis silta 4h
wetsingerluis-Ee 5h 50 min (välillä tauko ja ruokailu Zoetcampissa)
Ee-Dokkum 1h 30 min.
Dokkum- Leewarden 4h 25 min.
Leewaurden-Lemmer 8h 20 min.
Lemmer-Enkhuizen 3h 25 min.
Enkhuizen-Amsterdam 5h 30 min.
Tuuliperäsin
En ole nyt tohtinut hankkia, ei työttömällä ole varaa ostella neljän tonnin leluja, mutta elä toivossa. Työn allakin on yksi, kun saisi sen vielä toimimaan. Käytettyjä tuuliperäsimiä on meilläpäin harvemmin myynnissä tai sitten ne ovat jo ihan risoja, mutta ehkäpä sellainen hyvä käytetty tulee vielä vastaan, nyt kun lama iskee ensi kevään aikana Eurooppaan oikein kunnolla. Jos siis tiedät hyvän, edullisen tuuliperäsimen (windvane), niin ilmoittele minulle, kiinnostus on kova.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti